Vad är e-sport?

E-sport har blivit alltmer populärt under de senaste åren och det har också fått en högre status. I mångas ögon har sporten gått från att vara någonting som utförs på fritiden till att faktiskt jämställas med vilken annan sport som helst. Som land har Sverige varit ett av de bästa internationellt sett och placerar sig under giganter som USA, Kina och Sydkorea. Inte minst kan vi tacka Heaton, eller Emil Christensen, för detta. Han har gjort sig ett namn även utanför e-sportvärlden och år 2017 var han också en av de tävlande i SVT-programmet “Mästarnas mästare”. Programidén går ut på att före detta sportstjärnor tävlar mot varandra.

Emil Christensen är inte bara en av de största stjärnorna som vi har haft inom e-sport, utan han har också arbetat med att bygga upp sportens goda rykte. Emil föddes i Stockholm år 1984 och blev känd för att spela Counter-Strike. Han lyckades bli en av de första i världen att bli professionell spelare och hade spelarkontrakt med en förening. Mellan åren 2001 och 2007 ansågs han som den bästa i världen på sporten. Emil spelade med sitt lag Ninjas in Pyjamas när de vann världsmästerskapet Cyberathlete Professional League, CPL år 2001. Efter karriären började han istället som tränare i laget.

Förklaring av e-sport

E-sport är ett samlingsbegrepp för elektronisk sport, det vill säga spel som du kan spela på datorn eller från spelkonsoler. Tävlingarna kan vara online-baserade men de kan också vara i slutna nätverk eller genom så kallade LAN-partyn. Vid ett LAN träffas flera spelare, ibland hundratals, och kopplar samman sina datorer till ett nätverk. E-sport som begrepp uppstod i slutet av 1990-talet i Sydkorea när de spelade Starcraft, men att tävla i tv-spel var populärt redan tidigare. Spelföretaget Nintendo anordnade världsmästerskap i arkadspel på datorer år 1990. Den första tv-sändningen från en e-sportmatch var från Australien när två barn möttes i just olika Nintendospel.

E-sport föds

E-sporten föddes som mycket annat lite beroende på en slump och som av en utveckling av en rad händelser. Den typ av e-sport som vi har idag började i Sydkorea år 1997. Dels utbyggdes landets bredband enormt och dels inträffade en finanskris i Asien. Kombinationen bidrog till att främst unga människor fick upp ögonen för nya hobbys och sätt att försörja sig på. De unga i Sydkorea träffades på de internetkaféer som då började dyka upp här och var. År 2000 grundades ett e-sportförbund i landet som idag ligger under departementet för kultur- och idrott. Det var främst spelet Starcraft som drev på utvecklingen.

E-sport i Sverige

Sverige gjorde sig tidigt kända som en stor e-sportnation. År 2001 tog det svenska landslaget en silvermedalj i spelet Quake. Sedan dess har utvecklingen och acceptansen bara gått framåt. Begreppet sportbar är vida känt men år 2011 öppnade den första Barcraften i Stockholm och Sverige. Det är en sportbar som endast visar e-sport på skärmarna. Året efter, 2012, sände SVT finalerna från Dreamhack-turneringen. Att den statliga kanalen sände detta ansågs som ett viktigt steg i e-sportens fortsatta utveckling och det var även ett bevis på hur stor e-sporten hade blivit. År 2011 livesände Aftonbladet tävlingen Dreamhack Stockholm och slog tittarrekord.

E-sport på gymnasiet

I takt med att intresserat har ökat och att e-sport numera ses som en idrott har det också dykt upp utbildningar i ämnet. Det finns i dagsläget flera gymnasieskolor med riksintag som du kan söka till. År 2015 blev Arlandagymnasiet första skolan i Sverige att lansera ett program i e-sport. Ibrahim Khalifa som då var ordförande i Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden i Sigtuna kommun där gymnasieskolan ligger sa att skolvärlden måste bli bättre på att utbilda elever till vår samtid. Han menade att denna utbildning var ett sätt att följa med i utvecklingen och att tänka i nya banor kring utbildningar.

Även om du går på ett e-sportgymnasium måste du plugga som på alla andra program. Studierna i sig skiljer sig inte åt och du måste kunna ta egna initiativ, ta ansvar för dina egna studier och vara seriös i ditt satsande. Att bara satsa på spelande utan en utbildning ser inte Emil Christensen som ett bra alternativ. Han har tidigare sagt att det bara är runt en promille som faktiskt blir proffs och därför är det bra att kombinera sitt spelande med skolan. På så sätt har du en utbildning att falla tillbaka på om inte drömmarna om att bli proffs skulle gå i uppfyllelse.

Sammanfattning

E-sport har alltså gått från att vara något litet som inte riktigt har setts som en sport hos gemene man till att tv-sändas och finnas som gymnasiealternativ. Utvecklingen har nästan exploderat de senaste åren och Sverige ligger i framkant. Mycket är tack vare profilen Emil “Heaton” Christensen som medverkat i ett flertal program och framfört sin syn på just e-sport. Långtifrån alla lyckas och om du vill nå långt räcker det inte bara med att spela mycket. Du måste också träna fysiskt för att få mer energi, öka din uthållighet och få bättre syresättning av hjärnan. Det bidrar till att du kommer spela bättre.

Comments are closed.